Melinda Looi, pereka terkenal dengan rekaan unik yang luar biasa telah membuktikan bahawa beliau ialah Ratu Avant-Garde Malaysia!
Untuk Kata Pereka bulan ini, EH! menemu bual pereka fesyen Melinda Looi atau nama panggilannya, Mel. Dikenali ramai dengan rekaannya yang unik, beliau berjaya menonjolkan labelnya dengan rekaan yang menjerit identitinya sendiri.
Dilahirkan sebagai anak perempuan kepada tukang jahit, kerjayanya dalam bidang fesyen bukanlah sesuatu yang dirancang. Ia seolah-olah ditakdirkan apabila Mel memenangi biasiswa ke La SalleSchool of Fashion di Montreal, Kanada untuk mengejar impiannya. Ia merupakan latihan awal sebagai pereka fesyen dan koleksi pertandingan pertamanya pada tahun 1995 telah menarik perhatian apabila Mel dianugerahkan Malaysia Young Designer 1995 di Kuala Lumpur.
Koleksi Melinda Looi juga telah disarung oleh para selebriti Malaysia dan antarabangsa, seperti Aina Abdul, Datuk Sheila Majid, Datuk Syafinaz, Lindsay Lohan, Britney Spears, Carmon Diaz, Olivia Wilde, Henry Golding dan ramai lagi.
Permulaan Melinda Looi
Sejak kecil lagi, Melinda sentiasa meminati fesyen. Selepas memenangi Anugerah Malaysia Young Designer pada tahun 1995, beliau belajar secara biasiswa di La Salle School of Fashion di Montreal, Kanada. Selepas menamatkan pengajian, beliau terlibat dalam reka bentuk pakaian untuk produksi pentas di Malaysia, serta industri televisyen dan filem di Kanada.
Kebolehupayaan untuk menggabungkan fungsi dengan bentuk inovatif telah menarik rentetan anugerah tempatan dan antarabangsa. Pada tahun 2009, Melinda menceburi pakaian seragam berjenama, menjadi yang pertama menggunakan kapas organik yang diperakui untuk syarikat korporat yang mencari pakaian mesra alam.
Pada tahun 2013, Mel sertai ke dalam percetakan 3D dengan syarikat kuasa Belgium Materialize menghasilkan koleksi dan pameran fesyen cetakan 3D pertama di banyak negara seluruh dunia, menjaringkan beliau pencalonan untuk Pereka Fesyen Terbaik di Anugerah 3DPS 2013 di London, UK.
Beliau kemudiannya mewakili Malaysia di Anugerah Fesyen Dunia dan Minggu Fesyen Sedunia yang diadakan di Paris pada 2014, seterusnya menjadi sebahagian daripada Pameran Fesyen Dunia di pelbagai minggu fesyen antarabangsa dari 2014 hingga 2015.
Hari ini, Melinda Looi merekabentuk, menghasilkan rekaannya di bawah label yang berbeza iaitu Melinda Looi Couture, Melinda Looi Ready-To-Wear dan Mell. Semuanya diuruskan oleh MellooiCreation Sdn Bhd.
Describe estetika Melinda Looi
Pada pandangan umum, ada yang kata avant-garde, ada yang kata provokatif. Bagi saya, ia hanyalah karya seni yang akan kekal dalam ingatan. Penuh dengan butiran, watak dan lapisan.
Tetapi untuk estetika peribadi, saya sentiasa menyukai street style yang funky untuk pakaian harian. Saya tidak suka pemotongan mengikut siluet walaupun saya sering memilih itu di dalam rekaan saya. Saya lebih suka baju berkolar dengan harem pants dan rantai chunky.
Nasihat Mel sebagai pereka fesyen yang berjaya, kepada mereka yang ingin menjadi pereka fesyen?
Jangan melulu menganggap fesyen sebagai industri yang glamor. Jika tujuan anda hanya untuk mendapatkan tumpuan dan kekayaan dalam dunia fesyen, lebih bijak mencari perniagaan lain. Anda harus memiliki semangat yang tulus. Fesyen memerlukan banyak kasih sayang, kerja keras, dan kesabaran.
Selalu berikan yang terbaik, dan anda akan sentiasa dapat melihat ke belakang dengan bangga kerana telah memberikan yang terbaik. Dengan cara ini, anda tidak akan kehilangan apa pun, dan anda akan berhasil menjadi diri anda sendiri.
Untuk menciptakan gaya atau desain anda sendiri, mulakan dengan mengenal diri anda terlebih dahulu. Jangan sekadar mengikuti trend atau mengejar populariti dengan cepat. Apa yang orang lain katakan tentang diri dan gaya anda, itu tidak penting selagi anda percaya pada diri sendiri.
Mel nampaknya aktif sebagai content creator juga, apakah yang mendorong anda untuk melakukannya dan apakah aspek penting content yang bagus?
Kita sentiasa perlu belajar perkara baru sepanjang masa. Dengan bantuan pasukan pereka dan pencipta muda saya, saya dapat belajar banyak daripada mereka. Ia adalah cara yang hebat untuk berkongsi apa yang kita lakukan dan suka lakukan.
Entah bagaimana proses pembuatan menjadi content yang paling disukai dalam Tik Tok, kami berterima kasih atas sokongan. Saya masih belajar untuk melakukan content yang lebih baik, dan kami sentiasa membuka pintu untuk lebih banyak kerjasama dan juga rakan sepasukan baharu untuk mencipta keajaiban itu bersama-sama.
Merancang untuk kekal relevan pada masa hadapan
Dalam industri fesyen, kita perlu sentiasa menjadi relevan, be seen, be active, be NOW!
Anda boleh kunjungi butik Melinda Looi atau anda boleh beli secara online di sini.