‘Core’ ialah akhiran yang sering digunakan pada perkataan untuk menggambarkan estetika khusus atau trend di mana ia merebak secara luas di media sosial. Bagi saya, inilah cara mereka menerangkan trend fesyen masa kini.
Dalam fesyen, terdapat banyak teori tentang cara core berkembang, salah satu yang paling banyak diikuti ialah teori “trickle-down” yang diasaskan oleh Thorstein Veblen. Teori ini memastikan bahawa arah core cenderung bermula dari tangga teratas sosial, diterajui oleh pembeli fesyen yang kaya, dan mengalir turun sehingga akhirnya diterima pakai oleh khalayak ramai, di mana ia menjadi trend high-street.
Walau bagaimanapun, kesan core yang dicipta pada TikTok oleh orang biasa dan bukannya jenama fesyen teratas yang kaya atau terkenal adalah bukti untuk teori berbeza tentang cara trend berfungsi, ia dipanggil teori “trickle-up” yang dicipta oleh Paul Blumberg.
Satu pihak lain mengatakan, keseluruhan konsep core adalah bermasalah disebabkan oleh hakikat bahawa kitaran cepat dan berulang menggalakkan penggunaan berlebihan dan boleh menjadi pengecualian kepada mereka yang tidak mampu untuk mengikuti setiap trend.
Apabila kita sentiasa melompat dari satu perkara ke perkara seterusnya, ia akan menjadi sesuatu yang mahal, meletihkan dan tidak sustainable. Walau bagaimanapun, salah satu kekuatan terbesar penggabungan core fesyen ialah ia menunjukkan bahawa jenama fesyen teratas boleh dipengaruhi oleh pengguna, dan bukannya sentiasa sebaliknya.
Corp-core
Ini adalah pandangan baharu tentang kod pakaian tempat kerja sembilan hingga lima biasa anda. Beralih daripada ‘clean girl‘, corpcore mengambil rujukan daripada pakaian pejabat pada tahun 90-an, meneroka pakaian kerja klasik dengan cara yang sedikit lebih kasar dan ringkas.
Walaupun corpcore mungkin trend khusus, ia meminjam inspirasi daripada pelbagai gaya. Daripada ‘librariancore‘ rakannya kepada vintaj preppy.
Gorp-core
Gorpcore ialah trend yang memfokuskan pada karya sporty, utilitarian yang dibuat untuk merangkul aktiviti luar. Estetika bergaya perkhemahan ini mengubah sesuatu yang tidak semestinya bergaya, mendaki dan peralatan berprestasi tinggi yang menjadi fesyen.
Cottage-core
Fesyen cottagecore telah berkembang jauh menjangkaui fesyen, dengan estetika cottagecore semakin popular di media sosial untuk perkara seperti reka bentuk dalaman, kraf dan baking.
Walaupun orang ramai mempunyai pendapat yang berbeza tentang idea cottagecore secara keseluruhan, trend fesyen adalah salah satu yang berterusan untuk kedua-dua mereka yang menganggap diri mereka sebahagian daripada subkultur dan mereka yang hanya menikmati penampilan pakaian.
Ballet-core
Pada asasnya, estetika terdiri daripada apa sahaja yang feminin dan selesa yang membolehkan anda bergerak dengan bebas, seperti penari.
Gaya ini berdasarkan sama ada pakaian latihan termasuk leotard, pemanas kaki, kardigan balut dan seluar memanaskan badan, atau pakaian persembahan mewah penari balet profesional, termasuk korset, dan skirt tulle panjang.
Norm-core
Normcore adalah tentang menerima “normal” yang biasa dan-nampak baik, tetapi dengan cara yang bergaya.
Coquette-core
Estetika coquette sebenarnya bukan baru. Internet hanya mempunyai cara yang menarik untuk membungkus semula aliran mikro, getaran dan subkultur dengan meletakkan tajuk padanya. Dari satu segi, ia memudahkan untuk menentukan sesuatu yang anda sentiasa lihat bows dan renda.